Innen és ennyien:



CHAT-BOX


Partnereink

RC Rulez - Ansmann Racing

RC Portal BlueEye Print

Kérlek kattints erre a linkre és várj 3mp-et, ezzel is segítve engem! Köszönöm!

http://www.cashnhits.com/index.php?view=ptp_light&ref=xinis

AD

Utolsó kommentek

RC Nitro üzemanyagok

2011.03.25. 12:46 | Füstölő | Szólj hozzá!

Mostani bejegyzésemben szeretnék egy kicsit a modelljeinknek életet adó üzemanyagról, hétköznapi nevén nitróról beszélni. (Persze ez az amperos kollégákra (pl.: dankopi) nem vonatkozik. Az ő éltető elemük a Volt és az Amper, de ígérem erről is lesz majd egy bejegyzés a későbbiekben.) Azt tudjuk, hogy füstöl, jó az illata és, hogy nagyon drága, de mit is öntünk az autónk tankjába? Nem benzin, nem gázolaj, nem is kerozin, de akkor mi? Nos, a következőkben megkapjuk a választ.

A robbanós modellek üzemanyaga egy keverék, ami három fő alkotóelemből áll: nitromethane, methanol (alkohol) és olaj (robbanómotoros modellek alatt most csak a "nitrós" autókat, repülőket, hajókat értem. HPI Baja és társaik most hanyagolva). Néhány gyártó egyéb adalékanyagokat is tesz az üzemanyagukba, de most csak a három fő alkotóelemet tárgyaljuk meg kicsit részletesebben.

- Nitromethane (továbbiakban: nitrometán, mert magyarok vagyunk ugyebár): Általában csak Nitrónak hívják. A nitrometánt propánból állítják elő. Önmagában a nitro nem olyan gyúlékony, mint azt gondolnánk. Az igazi ereje abban rejlik, hogy plussz oxigént visz be magával az égési folyamatba. A nitro úgy viselkedik a motorban, mint egy "kémiai turbófeltöltő". Segít több oxigént bejuttatni a motorba, hogy több üzemanyag tudjon elégni és ezáltal több erőt adjon le a motor.Általában a legtöbb RC modellben 20% körüli nitrótartalmú üzemanyagot használnak. Ez egy jó választás általában. Néhány motor elbírja akár a 30%-os üzemanyagot is, de ezeket főleg verseny körülmények között szokták használni. Érdemes elolvasni a motor gyártójának ajánlását és aszerint megválasztani a megfelelő üzemanyagot. Akkor nem lehet baj.

 - Methanol (metanol): a metanolt "faszesz"-nek is szokták nevezni, mert faipari termékek desztillálásával is elő lehet állítani. Természetesen több módon is készítenek metanolt, manapság leggyakrabban földgázból. A metanol az RC üzemanyagok fő összetevője, legnagyobb mennyiségben ezt találjuk benne. Metanolt az 1:1-es versenyzésben is előszeretettel használják üzemanyagként. A metanolnak van egy természetes hűtő hatása, ami lehűti a beszívott üzemanyag/levegő keveréket, ezáltal is több oxigént juttatva az égéstérbe, ezzel is növelve a teljesítményt. Ez a hűtő hatása segít a motort üzemi hőfokon tartani. A metanol az elsődleges erőforrás az RC üzemanyagokban.

- Olaj: Nos, az üzemanyag olajtartalma egy érdekes dolog. Az évek során sok vita volt erről és sok ajánlás született. Először ricinus olaj volt. Manapság kevernek bele ricinus olajat és szintetikus olajat is. A ricinus olaj egy természetes növényi olaj, egy természetes kenőanyag, néhány nagyon egyedi tulajdonsággal. Magas hőmérsékleten a ricinus olaj elkezd lebomlani. Normál esetben az, hogy az olaj lebomlik rossz dolog egy sima belső égésű motornál. Ez esetben viszont ez a legjobb tulajdonsága a ricinus olajnak. Amikor magas hőmérsékleten lebomlik, a kenési tulajdonságai megváltoznak, javulnak. Lebomlás közben a motor belsejében egy filmréteget hoz létre, ami nagyon jó kenést biztosít az alkatrészek számára. Azonban a motorban le is rakódhat ez a filmréteg (mint egy lakk réteg) és egyéb problémákat okozhat a motorban. A szintetikus olajok sokkal tisztábbak és nem hagynak lerakódást a motorban.A szintetikus olajok segítenek kenni a fém felületeket, amikor a fordulatszám magasabb és a hőmérséklet alacsonyabb. Azonban magas hőmérsékleten a szintetikus olajok felbomlanak és nem biztosítanak megfelelő kenést a motor alkatrészeinek.  Tehát vannak előnyei és hátrányai is mind a ricinus mind a szintetikus olajoknak is. Szerencsére mostmár mind a kettő olajat belekeverik az üzemanyagokba, így biztosítva mindig a megfelelő védelmet, bármilyen körülmények között.

Emellett a három fő összetevő mellett kevernek még kis mennyiségben más adalékanyagokat is az üzemanyagba, hogy megváltoztassák az üzemanyag tulajdonságait. Például lehet benne habzásgátló, valamint olyan adalékanyag is, ami a motor belső korrózióját akadályozza meg.

Néhány kérdés és válasz a nitróval kapcsolatban:

Mitől megy tönkre az üzemanyag?

Nos, a fő összetevője ugyebár az alkohol,  ami erősen nedvszívó anyag. A környezet páratartalmát könnyen elszívja és vizes lesz az üzemanyag. Ennek hatása, hogy gyengébb lesz tőle a motorunk. A másik dolog amire nagyon érzékeny az a napfény, ugyanis az UV sugárzás lebontja a benne lévő notrometánt, ha huzamosabb ideig átlátszó flakonban a napon hagyjuk.

Honnan veszem észre, hogy az üzemanyagom tönkrement?

Első jele lehet, hogy az autónk sokkal gyengébb, mint korábban ugyanazokkal a karburátor beállításokkal és ugyanazon körülmények között. Egy idő után szemmel is lehet látni, mivel a sok víztől "bezavarosodik" az üzemanyag.

Hogyan vigyázhatok legjobban az üzemanyagomra?

Ha megnézünk egy műanyag kannát, ami csak a feléig vagy negyedéig van és egész nap kint volt a reptéren vagy a pályán, akkor kondenzációs vízcseppeket láthatunk a flakon belsejében az oldalán. Ez a félig átlátszó kannában fellépő üvegházhatás miatt van. Ennek elkerülésének a legjobb módja, hogy fém kannában tárolod az üzemanyagot. Másik jó módszer lehet, habár kicsit macerás megoldás, hogy a nap végén kiszívod a félig üres kannából a benne maradt levegőt vagy át kell tölteni egy kisebb tartályba. Az is jó, ha nem az összes üzit viszed ki magaddal a tűző napra, hanem mindig csak annyit, amit el szeretnél játszani (tudom ezt nehéz belőni). A többi maradjon otthon ellenőrzött tárolási körülmények között és ott biztosan nem lesz semmi baja.

Miért ne használjunk repülős üzemanyagot?

A repülős motorok teljesen más környezetben dolgoznak, mint az autós motorok. A repülős motorok életük nagy részét közel teljes gázon töltik. Az állandó légáramlás biztosított a légcsavar által és a hirtelen gázadások ill. gyorsulások nem annyira jellemzőek, mint az autóknál.

Az autó motorok életük nagy részében csak gyorsulnak az egyik kanyartól a másikig és ritkán vannak teljes fordulaton 2-3 másodpercnél tovább.

A repülős üzemanyagokban általában 15-20% olaj van. Az autós üzemanyagokba a gyártók csak  8-12% olajat kevernek. Ne használjunk magasabb olajtartalmú üzemanyagot, mert a motort nem fogja jobban védeni, sőt! A motor gyengébb lesz és hosszú távon károsítja a motort!

Két aranyszabály van:

- mindig használjunk friss, max 8-12% olajtartalmú, jó minőségő üzemanyagot, amiben van ricinus olaj is.

- soha ne használj repülőgép üzemanyagot az autódban vagy bármilyen más 15% vagy nagyobb olajtartalmű üzemanyagot autóban.

 

Remélem most már tiszta, hogy mi miért van és minek mi a hatása és, hogy minek és mitől van ilyen jó illata és mitől mennek ezek a szörnyetegek ennyire!

 

Üdv.

-=Xinis=-

Címkék: modell üzemanyag nitro off road rc modell metanol on road rc üzemanyag

A bejegyzés trackback címe:

https://kecskemetircmodell.blog.hu/api/trackback/id/tr642770612

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása